Mediacircus Amma hoela

De Amma Awards , de jaarlijkse vakprijzen voor mediaburo’s en mediaexploitanten, zijn weer uigereikt in de Gashouder ( waar anders tegenwoordig ) in het Westerpark in Amsterdam. Het thema van de avond : MediaCircus. De meest gemaakte grap:

” Welke clown heeft onze winst weggetoverd ? ”

Zo’n 25 jaar geleden alweer ben ik begonnen bij Admedia ( de verkooporganisatie van de VNU tijdschriftengroep ; nu Sanoma uitgevers) als trainee. Daar ben ik begonnen voor de mannenbladen als advertentieverkoper…. excusez le mot …. accountmanager.  Dat was in die tijd nog niet zo lastig want geen commerciele tv, nauwelijks buitenreclame, geen internet om maar eens wat te noemen en  nog geen aparte mediaburo’s maar rechtstreeks praten met het reclameburo of de adverteerder. Ja Ja …. vroeger was het leuker !

Kom daar nog maar eens om tegenwoordig.

Expert-crisis-media-training-handling-a-crisis-confidently2

Dat is natuurlijk niet meer te doen. Alle mediaexploitanten ( als je alle professionele websites die advertenties toestaan meerekent bijna 18.500 bedrijven ) hebben dezelfde 350 interessante merken/adverteerders op het oog.  Ik reken even alleen de bedrijven die een netto mediabudget hebben dat groter is dan € 100.000,- (bron: Nielsen )

Dus alleen daarom al is een filter nodig ( lees ; Mediaburo). Maar nu de crisis ook juist daar heeft toegeslagen moeten de adverteerders zich afvragen of ze wel voldoende op waarde schatten dat een communicatieboodshap nog zo goed kan zijn maar dat je wel de juiste mensen moet bereiken zodat ze je advertentie kunnen zien.

En dan niet meteen roepen dat als het maar creatief genoeg is dat het altijd werkt. Ook virale effecten worden overschat en zijn nagenoeg niet te plannen.

Nu moet de BVA ( bond van adverteerders ) juist opstaan en bij haar leden pleiten voor een redelijke beloning en vergoeding voor mediaburo’s.

Om zodoende buro’s  in staat te stellen mensen te blijven opleiden, onderzoek te doen, niet te bezuinigen op strategie en onafhankelijk van de steekpenningen en surcommissie van de hijgerige mediaexplointanten te blijven.

Advertisements

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: